Trend: Digitale bureauer og online marketing i kraftig vækst

0 Comments

Dette indhold er lavet i samarbejde med den/de virksomheder der linkes til.

Online marketing er blevet uhyre udbredt igennem de sidste år. Alle kan få gavn af det, og alle prøver at udnytte det bedst muligt. Det er noget af en ændring i forhold til for nogle år siden, hvor rigtig meget af folks marketing var igennem, hvad man hørte fra andre og så selvfølgelig reklamer i tv og radio.

Flere undersøgelser viser, at annoncører i disse år flytter store dele af sine marketingbudgetter fra traditionelle, analoge formater og medieplatforme til digitale vertikaler som fx Google, Facebook, LinkedIn eller lign. Og det er ikke længere kun forbeholdt store aktører – nej, SMV’erne har i høj grad også indset, hvordan de digitale medier og annonceringsmuligheder kan være en konkurrencedygtig måde at bide skeer med konkurrenterne med markant større budgetter.

Alt lige fra små elselskaber, der bruger det digitale landskab til at fortælle om sin kWh-pris, eller et fashion startup, der via Facebook kan få fat i potentielle kunder uden at skulle leje et dyrt butikslokale på Strøget.

Det ene udelukker ikke det andet

Som i hvilken som helst anden markedsføringsstrategi, så kan det være godt at sigte bredt, så man rammer en større målgruppe. Det betyder altså, at bare fordi dig eller din virksomhed er begyndt at satse stort på online markedsføring, betyder det ikke, at I ikke må bruge nogle af de gamle strategier mere.

En bredere markedsføring kan nemlig resultere i, at du som sagt rammer større målgrupper, men altså også, at dem du henvender sig til føler, at det er noget, de kender. For de unge kan den online markedsføring være ideel, da ved hvordan nettet og søgemaskiner fungerer. For de ældre, som måske ikke er i lige så vante omgivelser på nettet, kan de gamle metoder føles mere trygge for dem, hvor at de på den måde bygger en tillid til jer.

Tillid er nemlig rigtig vigtigt, når det kommer til markedsføring; uden tillid fra dine kunder eller samarbejdspartnere, er det nemlig rigtig svært at komme i gang med noget som helst. Derfor er det en klar fordel at lave markedsføring, som rammer i alles øjenhøjde. Selvfølgelig er der nogle produkter, som mere eller mindre kun egner sig til en speciel aldersgruppe. I disse situationer giver det mere mening at bruge den strategi, der egner sig til din målgruppe. I langt de fleste tilfælde er der dog tale om produkter, som anvender sig til alle aldre og køn, og det er her den brede markedsføring giver pote.