Sådan får du din virksomhed til at skille sig ud fra mængden

0 Comments

Hvis du er erhvervsdrivende, er en af dine vigtigste opgaver at overbevise kunderne om, at de skal vælge dig frem for konkurrenten. Men hvordan gør man lige det? En af måderne, du kan få din virksomhed til at skille sig ud fra mængden, er at vælge et fokus. Ja, det første råd er faktisk, at du skal begrænse dit udvalg.

 

Du skal vælge en produktkategori, der er nøgleordet for jer, og så arbejde ud fra det. Hvad opnår man ved det? Ved at holde fokus på en enkelt kategori (og på sigt udvide sortimentet med varer, der er relevante for kategorien) kan din virksomhed opbygge en masse ekspertviden indenfor jeres område.

 

På den måde vil kunderne føle sig trygge ved at handle med jer, fordi I er eksperter indenfor et specifikt område, kunden har brug for hjælp til at navigere i.

Hold fokus, bliv eksperter og skil jer ud

Kigger man ud i verden, er det tydeligt, at ekspertise er en stærk kvalitet, når kunderne skal vælge. Nogle af de mest kendte brands er dem, som har en lille niche af produkter. Virksomheder som Apple og Mercedes producerer kun én ting – henholdsvis elektronik og biler – samt produkter, der har en klar relevans til deres fokusområde.

 

Peugeot er et dårligt eksempel, for de har produceret alt fra korsetter til biler og peberkværne, og er på en eller anden måde sluppet godt fra det.

 

Japanske Hario er verdenskendt for deres revolutionerende kaffebryggere, tyske Profitec laver traditionelle semi-automatiske espressomaskiner i professionel kvalitet, og  Eureka har specialiseret sig i espressokværne og laver nogle af de allerbedste – takket være deres enorme fokus og viden på området. Der er en grund til, at cykelsmeden ved mere om cykler end den gennemsnitlige Bilka-medarbejder.