Hvis du og din virksomhed ikke skal drukne mellem alle de andre, skal du finde noget, der gør jer unikke. I skal understrege, hvordan I skiller jer ud fra mængden. Hvad kan I, som andre ikke kan?
Det kan være svært at finde en niche, der ikke allerede findes, men jo mere specifik en niche, I kan finde, des større er sandsynligheden for, at der er plads til jer på markedet; reglerne for udbud og efterspørgsel foreskriver, at du kan få stor succes, hvis du identificerer (eller opfinder) et behov, der skal opfyldes.
Hvis din virksomhed er magen til andre eller kan det samme som andre firmaer, hvorfor skulle kunderne så vælge jer? Kan I i stedet holde fokus på en mindre niche og til gengæld blive eksperter indenfor netop dét område, vil din virksomhed skille sig ud for kunderne.
Du får ikke nødvendigvis et hav af kunder, der bare vil se, hvad du har, men kunder, som besøger netop dig og dit firma, fordi de er interesserede i det produkt eller den service, I tilbyder – og kunderne opfatter jer som bedst.
Selvfølgelig skal du ikke begrænse dit sortiment så meget, at der ikke er noget at vælge imellem, men en klar afgrænsning kan være nødvendig. Din virksomhed vil måske være eksperter i strømper – skal I så have alle verdens forskellige strømper og sokker på lager? Og hvor går grænsen? Skal du eksempelvis udelukkende sælge bambus strømper mænd?
Svaret ligger et sted midt imellem. Et eksempel på en fokuseret virksomheds målsætning kunne være: “Danmarks største udvalg af herresokker – Eksperter i jbs strømper”. Det viser klart, hvad de kan, som andre ikke kan.
Prøv at finde et afgrænset ekspertiseområde, der kan være unikt for jer. Skal du købe en Zhenzi bluse, vil du sandsynligvis lede efter en butik med viden om “bluser”, “Zhenzi”, “plussize” eller lignende for at finde den ekspertise, du søger.
Recent Comments