Hvad er affiliate marketing?

0 Comments

I dag er alle virksomheder klar over, at online marketing er en nødvendighed for at overleve i dagens digitale Danmark. Der findes en lang række forskellige salgskanaler, hvor det er muligt at nå potentielle kunder. Blandt de mest kendte er søgemaskineoptimering (SEO), PPC som f.eks. google adwords, social media markedsføring såsom Facebook, Instagram osv. og e-mail markedsføring.

En overset men meget interessant mulighed, det er affiliate marketing. Der er stadigvæk flere og flere der får øjnene op for denne mulighed, men rigtig mange virksomheder har endnu ikke fået øjnene op for denne mulighed. Kort forklaret så afregnes denne type marketing efter performance. Dvs. at man som virksomhed kun betaler når det resulterer i et salg eller at der opstår et konkret lead. På den måde er det en ”sikker” markedsføringsform, da man ikke risikere at betale for noget forgæves.

Hvordan fungerer affiliate marketing?

Der er normalt fire involverede parter i affiliate marketing, og det er er

En annoncør: Det typisk en virksomhed der ønsker flere besøg eller salg. Det er ikke kun webshops som benytter denne form for markedsføring, men også servicevirksomheder og lignende som f.eks. ønsker at få udfyldt en kontaktformular, så de har et lead de kan arbejde videre med.

Affiliate: Er også kendt som Publisher. Det er dem som sørger for at promoverer diverse virksomheders produkter og ydelser. I mange tilfælde vil det være på en hjemmeside, også kendt som en affiliateside. Sådan en side kan være mange ting. Alt lige fra en mindre nicheside som https://odds-bonus.dk, hvor man kan finde velkomstbonusser fra forskellige bookmakere, og så til Pricerunner som mange kender, hvor man kan sammenlign priser på stort set alt.

Et affiliate netværk: De har det tekniske setup og tracker salg mm og viser dataene til både virksomhed og affiliaten. De skal med andre ord fungere som en uvildig tredje part. For denne service tager netværket normalt en lille kommission, som typisk er en procentdel af kommissionen som affiliaten har optjent. Et affiliate netværk har normalt mange forskellige affialite programmer/ annoncører tilknyttet. På den måde kan de tiltrække mange publicerer, og jo flere programmer et netværk har tilgængelig, jo mere attraktiv fremstår de for affiliaten.

Et affiliateprogram kan have meget forskellige vilkår, som er reglerne en publisher skal overholde når de benytter et program. Typisk vil der stå noget om hvordan der afregnes, og hvordan man må promovere den enkelte virksomhed. Der kan være meget stor forskel på vilkårene fra program til program. Det er helt op til annoncøren selv at bestemme disse vilkår, men hvis vilkårene er for uattraktive, så er det svært at tiltrække publicere, da de typisk vil vælge at promovere en konkurrent der tilbyder bedre vilkår.

Enkelte store virksomheder vælger at lancere deres eget affiliateprogram. Det kan være en god ide hvis man ønsker fuld kontrol selv, er også økonomisk mest fordelagtigt, da man slipper for at betale netværket. Det er bl.a. meget brugt i gambling industrien, hvor selv helt nye betting sider benytter denne model, det gælder også seneste skud på stammen ComeOn.

Kunderne: For at der er nogle som tjener penge på denne model, så skal der også være en kunde. Det er dem som køber en vare eller registrere sig hos en virksomhed.

Denne miniguide skulle gerne have gjort dig klogere på affiliate marketing.