Hvad bør det koste at få en erhvervskonto?

0 Comments

Er du klar over, at du kan ende med at bruge over 10% af din selskabskapital på bare oprettelse af en erhvervskonto, hvis du lige har oprettet et ApS med en selskabskapital på 40.000 kr.? Det er de færreste, der har lyst til det. Artiklen her dykker ned i, hvordan man får en meget god pris på en erhvervskonto, og hvad man ellers skal være opmærksom på. Spørgsmålet om erhvervskonto bliver næsten stillet dagligt på diverse fora og grupper på sociale medier, hvorfor vi har valgt at besvare det i denne artikel.

 

Hvad en erhvervskonto bør koste er der ikke noget endegyldigt svar på, men det er vel klart, at alle vil sige “mindre”. Hvis man kan spare penge, så burde man gøre det – men er der forskel på “kvaliteten”, man får? Det er der faktisk, og det kigger vi også nærmere på her.

 

Forskel i kvalitet

Hvis du kigger på en oversigt over erhvervskonto priser, så finder du meget hurtigt ud af, at der er kæmpe forskelle, når det kommer til pris. Det kan der være flere grunde til, men her kigger vi lige på kvaliteten.

 

Et meget godt eksempel kunne være kundeservice. Får du eksempelvis erhvervskonto i Danske Bank, så får du en meget god kundeservice. Du kan altid ringe til dem på deres danske telefonnummer eller skrive til dem på deres live chat. Dit firmakort kommer til at være et dansk kort, og din erhvervskonto kommer til at være din NemKonto. Med andre ord, så er det bare meget nemt. Vælger du derimod en udenlandsk bank, så kan der være andre fordele og ulemper. Tager man Wise som eksempel, så betaler du langt mindre i oprettelse (hvis overhovedet noget), men du får udfordringer med at få din konto der som NemKonto. Det er tilsyneladende ikke umuligt, det er bare besværligt. Det samme gør sig gældende for kundeservice. Egentlig har Wise en meget fin kundeservice i form af deres live chat, men det er i mindre grad muligt at komme i kontakt med dem gennem andre kanaler.

 

Et andet eksempel kunne være Revolut, hvor det er meget nemt at oprette en konto, og deres kundeservice er egentlig udemærket, men når du har et problem, så kan der godt gå lang tid, før det bliver løst. Det er en del nemmere at gå ned i den lokale filial af din danske bank end at prøve at få kontakt til en bank mange tusind kilometer væk.

 

Ovenstående er måske en af de ting, der gør, at folk gerne vil betale ekstra for en erhvervskonto – selv når det er op til 20 gange dyrere bare i oprettelse. Det hele kommer an på dine behov, og hvordan du driver din forretning. Skal du bare spare penge, så er det de udenlandske banker, du skal prøve. Hvis du forventer at have brug for en person i røret inden for 10 minutter, så bør du måske overveje en dansk bank i stedet for. Det er måske også vigtigt at nævne, at danske banker snakker dansk, hvorimod udenlandske banker typisk har kundeservice på engelsk.