Du har helt sikkert hørt om SEO, men hvad er det i virkeligheden for noget og er det virkelig så gratis? SEO står for Search Engine Optimization og er på dansk direkte oversat til søgemaskineoptimering. Det er altså optimering af din side så du kan blive vist øverst på søgeresultaterne i søgemaskiner såsom Google, Bing, Yahoo m.m.
Men hvad er søgemaskineroptimering så? Søgemaskineoptimering er, som navnet antyder, det arbejde, der ligger i at optimere en hjemmeside ud fra de faktorer, som søgemaskinerne kigger på.
I modsætning til Google Ads, som er betalt annoncering (det vil sige de øverste resultater, hvor der står ”annonce” på), så er kliksne ind til din side via SEO helt og aldeles gratis. Så når bureauer eller andre siger til dig, at det er gratis kliks og eksponeringer, så er det det der menes.
Men er SEO så også helt gratis?
Det er et meget svært spørgsmål at svare på, da det fuldstændig afhænger af dine konkurrenter og hvor aggressiv du vil være. Sidder du i en branche, som ikke helt har opdaget SEO og kan du nøjes med diverse optimeringer på din side i form af tekster + meta beskrivelser og titler, så kan du højest sandsynligt slippe afsted med intet at betale.
Dog forholder det sig oftest ikke som skrevet ovenover, da vi er kommet så langt i marketingbranchen, at rigtig mange brancher har diverse bureauer tilkoblet eller interne ressourcer. Derfor kræver det også en hel del links fra eksterne sider pegende ind på din for at komme op på top-3 af søgeresultaterne. Dette kan koste mange penge, men ikke nok med det, så skal alle dine interne ressourcer eller det bureau du betaler også tælles med i, hvad det koster at komme op og rangere.
Så SEO er i langt størstedelen af tilfældene ikke gratis. Det er til gengæld en langsigtet strategi og kan på sigt koste LANGT mindre end både Google Ads, Facebook, LinkedIn, Bannerreklamer, TV eller hvad der findes af betalt annoncering.
Hvad venter du på?
Da søgemaskineoptimering er en langsigtet strategi, så er det bare med at komme i gang nu. Så du kan komme i gang med at høste frugterne af dit arbejde. Der er rigtig mange, der ikke stoler helt på annoncerne og derfor kun klikker på de organiske resultater. Er du en virksomhed, der lever meget af at informere dine potentielle kunder omkring en masse ting, så er der måske slet ikke annoncer på de søgninger du gerne vil findes på.
Recent Comments