Sælger du kvalitet? Det er tidløst

0 Comments

Kvalitet sælger altid. Det ændrer sig nok aldrig. Der vil altid være mennesker, som køber det billige skrammel på yderligere tilbud, fordi det er en god pris. De forholder sig ikke til kvalitet. Men dette segment er ikke den primære gruppe på markedet. Der er en klar overvægt af mennesker og kunder, som prioriterer kvalitet frem for alt. Flere og flere mennesker sætter en vis standard til de produkter, som de køber. Det er ikke afgørende, om det er tusind kroner fra eller til, så længe materialerne og håndværket er i orden. Kvalitet er ofte associeret med bestemte mærker indenfor forskellige produkter. Det betyder ikke, at de er de eneste, der formår at producere gode varer. Men da kundesegmentet netop er opdelt i dem som tiltrækkes alene af gode priser og af en gruppe, som tænker hovedsageligt på mærker, kan det være en fornuftig tilgang, som virksomhed, at have produkter til begge grupper.

 

Carerelax – virkelighedens eksempel

Carerelax er et eksempel på en virksomhed, som både tilbyder varer som er bredt anerkendt. Disse varer er produceret af producenter, som har et stærkt omdømme og godt renommé. Med disse mærker kommer en naturlig tillid til, at varerne er i god kvalitet. Dette kan man kun kreditere de oprindelige producenter som eksempelvis Fuji, der får solgt deres massagestole hos Carerelax. Men udover at sælge produkter, der er anerkendt på hele markedet, har Carerelax også et sortiment med deres egne produkter. Her tiltrækker de et kundesegment, som på ingen måde finder Fuji massagestole attraktive. De ville i stedet bemærke de gode priser, der tilbydes hos Carerelax. Med dette brede udvalg af producenter bag de enkelte produkter, sikrer Carerelax sig en bred målgruppe. Kundesegmentet er altså ikke unødvendigt indsnævret, og Carerelax kan derefter promovere sig som hele Danmarks forhandler af disse produkter.

 

Definer kundesegment

På samme måde som Carerelax har forholdt sig til deres kundesegment, er det afgørende, at du og din virksomhed gør det samme. Det handler ikke om at lave et så bredt kundesegment, at man rammer alle. Carerelax er jo på ingen måde gået ned på kvalitet i nogen af deres produkter, men de har forskellige markedsføringsplatforme, da deres forskellige produkter tiltaler forskellige målgrupper. Det vigtigste i denne proces er altså, at man forholder sig til, hvilke produkter man forhandler. Derefter tager man stilling til, hvilke styrker disse produkter har. Når dette er gjort, kan man derefter markedsføre til forskellige målgrupper. Carerelax sælger høj kvalitets plejesenge og massagestole, men i forskellige prisklasser, som appellerer til forskellige grupper. Styrken ligger i den sikrede kvalitet, men også alsidigheden. På den måde kan alle der mangler en massagestol, gå ind og finde noget, der er passende til deres budget.