Kend din målgruppe – markedsfør målrettet

0 Comments

Der er flere forskellige muligheder, når man ønsker at markedsføre sin forretning, virksomhed eller produkt. Noget af det, der ofte bliver overset i denne proces, er at forholde sig til, hvem der er målgruppen. Hvilken kundesegment ønsker man at ramme? Hvis man ikke har en klar retning på dette spørgsmål, vil man formentlig opleve, at man bruger unødvendig mange penge på markedsføring uden, at det egentlig fører nogle resultater med sig. Alene det at indsnævre sin målgruppe, og herefter koncentrere sig op at sælge til dem, kan øge indtægten markant i en virksomhed. Processen i forbindelse med markedsføringsplaner, må derfor altid være at forholde sig til, hvad sælger man og til hvem? Uden svar på disse spørgsmål, kommer man ikke ud over stepperne. 

 

Sociale medier eller SEO

Der findes forskellige måder, hvorpå man kan markedsføre sin virksomhed. Efter at have fundet målgruppen, kan man se nærmere på, hvilke måder der er mest tiltalende for gruppen. Hvordan eksponerer man sin målgruppe bedst muligt? Sælger man et produkt, som ikke umiddelbart er en nødvendighed, men hvor markedsføringen skal skabe nysgerrighed eller opmærksomhed på selve produktet, vil sociale medier være en oplagt mulighed. Med annoncer på Facebook og Instagram, vil målgruppen blive eksponeret for dit produkt og herefter få lyst til at købe det. Har du modsat et produkt, som er så specifikt, at kundegruppen aktivt går på jagt for at finde den bedste model, bør man i stedet benytte sig af en af SEO. På denne måde vil din virksomhed rate højt på Google-søgninger, og alene dette vil skaffe flere kunder. 

 

Hvordan sælger man facadebeklædning?

Med udgangspunkt i produktet ”facadebeklædning” gives her et udkast til en plan. Produktet, der sælges, er allerede blevet præsenteret. Der sælges facadebeklædning. Målgruppen, for hvem facadebeklædning er interessant, er ejere af bygninger, stort som småt. Gruppen, der ønsker at købe facadebeklædning, kan formentlig indskrænkes yderligere til, at det er mennesker, der ved, hvad de er på jagt efter. De færreste vil altså se en annonce på Facebook om facadebeklædning, og derefter gå ud og investere tusindvis af kroner på ny facade. Denne slags impulskøb er ikke ofte set med denne type produkt. Man må derfor gå ud fra, at de, som ønsker ny facadebeklædning, aktivt går ind og søger, for at finde det rette produkt. Undersøgelser viser, at de færreste når videre end første side på en Google-søgning. Derfor vil en forbedret SEO-søgning, formentlig give gode resultater for virksomheder, der sælger facadebeklædning. Nu vil potentielle kunder se din virksomhed som en af de øverste udbydere, og dermed gå ud fra at dine produkter er i orden. Hermed har man altså som virksomhed brugt væsentlig færre midler på markedsføring, samtidig med at man har skabt gode resultater.