Hvilket ERP system skal du vælge?

0 Comments

Står du overfor den opgave at anskaffe et ERP system til din virksomhed? Og er du i tvivl om hvilket ERP system, du skal vælge?

Der er et bredt udvalg af ERP systemer. De mest populære er fra Microsoft. Der er også andre leverandører på markedet som fx Visma og SAP.

ERP systemerne fra Microsoft er meget udbredt blandt de danske virksomheder. Særligt programmet Microsoft Dynamics 365 Business Central, som før hed Dynamics NAV og Navision, er populært. Programmet anvendes typisk af virksomheder, der har fra 10 medarbejdere og op. Dette ERP har været på markedet i over 25 år, og Microsoft udvikler kontinuerligt på programmet og frigiver løbende nye versioner.

Et ERP program fra Microsoft skal købes gennem en virksomhed, der er certificeret af Microsoft med titlen ”Microsoft Partner” til at forhandle og installere programmet.

Skriv en liste med krav til dit nye ERP system

Inden du beslutter dig for hvilket ERP system, du skal vælge, så skriv en liste med krav til det nye system. Hvad er vigtigt for at jeres virksomhed kan køre og arbejdsprocesser kan udføres mest optimalt? De fleste virksomheder vil typisk prioritere økonomistyring og smidige processer med afsendelse af fakturaer, integration til bank osv. Dernæst kan virksomheden have krav til lagerstyring og indkøb, eller styring af sager og opgaver, tidsregistrering mv. Har man en ordreproducerende virksomhed, er produktionsstyring formodentligt øverst på listen.

Årsagen til at skrive denne liste, er at man med den kan kontakte 2-3 leverandører og sætte denne liste som krav til hvad ERP systemet, skal kunne. Hermed har I som virksomhed styr på, hvad der er ”need to have” og ”nice to have”.

Det her skal du være opmærksom på, når du vælger system

Det er en god ide først at se på hvilket eksisterende ERP system, I evt. har i virksomheden. Hvis I har et Microsoft program i forvejen, såsom NAV/Navision/Business Central, AX/Axapta/Finance and Operations, XAL eller C5, kan I evt. spare penge, når der skal indkøbes licenser til det nye program. Det kan en Microsoft forhandler hjælpe Jer med at undersøge.

For at skrive listen med systemkrav kan det være en god ide at udpege 2-3 nøglemedarbejdere fra virksomheden som kan bidrage med input til listen. Formålet med at skaffe et nyt IT system, er jo ofte at gøre arbejdsprocesser nemmere for medarbejderne, undgå manuelle arbejdsgange, få systemer til at ”tale sammen”, have data opdateret mv. Som topleder er det derfor nemmere at inddrage et par medarbejdere, der har fingeren på pulsen og kendskab til, hvor der kan opstå flaskehalse i organisationen samt input til forbedringer i IT systemet.

Logos Consult er én af de store spillere indenfor Dynamics 365 Business Central, og her vil dette konsulenthus se på hvor mange af punkterne på listen, der kan matches med et standard Business Central program, og hvor mange af punkterne der kræver tilpasninger til programmet. Business Central har omfattende funktionalitet til økonomistyring, lager, indkøb, salg, sager, ressourcer, service og produktionsstyring. Derudover er der en række populære tillægsprodukter til programmet der kan gøre arbejdet nemmere, når det kommer til bankintegration, betalinger, opkrævninger og dokumenthåndtering.

De vil se på at løse kravene med standardprogrammet for så vidt muligt at undgå programtilpasninger, der kan være dyre for kunden at få udført og vedligeholdt.