Det rigtige firmalogo sælger virksomheden bedre

0 Comments

Både som eksisterende virksomhed, men i særdeleshed som ny, er det uhyre vigtigt at tænke over det grafiske ydre. Et firmalogo – kernen i den visuelle identitet, skal være i orden så man sikrer sig at sende et professionelt signal, som rammer plet i målgruppen.

 

Alt for ofte er det netop på design af logo, at nye virksomheder sparer. Det kan give god mening, for der er ofte rigeligt med omkostninger i opstartsfasen, men omvendt er det også vigtigt at komme godt fra start, og blive taget seriøst af potentielle kunder.

 

Der findes et hav af gratis og billige løsninger når det handler om firmalogoer. Der er masser af udenlandske sites, hvor man online kan vælge blandt præfabrikerede figurer og tegninger, og selvom det er en nem og billig løsning, så er der flere faldgruber forbundet med det:

 

  • Du får ikke et unikt firmalogo, for flere andre har valgt og vil vælge det samme.
  • Ofte har logoer på disse sites en stilart, som ikke fungerer så godt på det europæiske marked.
  • Skriften i firmalogoet vil være en-af-de-mest-benyttede skrifttyper, og dermed ikke særlig iøjnefaldende.
  • Du får kun en PNG og/eller en JPG fil i lav opløsning, og det dur ikke til store print, og det kan ikke skaleres op uden kvalitetstab.

 

Der går meget arbejde i et unikt firmalogo

Design af et professionelt firmalogo, tager både tid og koster penge. For en grafisk designer indebærer arbejdet både research af branche og konkurrenter, at udtænke idéer, at lave skitser, at udvælge farver og skrifttype, og ikke mindst at udfærdige flere mulige forslag til kunden. Herefter skal det fremsendes til kunden, og denne skal udvælge, komme med rettelser m.v. – og sådan går det frem og tilbage, indtil arbejdet er helt i mål.

 

Selvom arbejdet vil være en væsentlig post på budgettet, skal det ses som en fornuftig investering, for det rigtige firma logo vil i stor grad være virksomhedens ansigt udadtil, og hvis man satser på at lave en virksomhed der skal vokse og eksistere i mange år, så vil investeringen være forsvindende lille.

 

 

Pris på design af logo til sit firma

 

Priser på design af sit eget varemærke, kan variere meget fra den ene grafiske designer til den anden. Derfor kan det også være svært at vælge, hvem der skal tage sig af opgaven, for hvorfor skal man vælge den designer der tager kr. 10.000,- for det, når den anden kun tager kr. 1.000,- for det.

 

Forskellen kan ligge i både uddannelse, erfaring og ikke mindst efterspørgsel. En god regel er at kigge designerens portfolio godt igennem. Hvis man er vild med den pågældendes stil, og man kan se potentiale i forhold til sin egen virksomhed, så er det her man skal lægge bestillingen, og betale det som det nu engang koster. Masser af unge virksomheder får skiftet deres design efter få år, fordi de til en start sparede pengene, og valgte den billigste løsning. En løsning som de aldrig blev tilfredse med.

 

 

Find eksempler på firmalogoer

 

Vil man selv finde inspiration til mulige firmalogoer, så man kan få idéer til mulige stilarter, så er der rig mulighed for at finde eksempler på nettet. På Googles billedsøgning kan man finde rigeligt, og Pinterest kan bestemt også anbefales. Søg eksempelvis indenfor branchen, og se hvad andre har gjort.

 

En anden mulighed er at finde sine konkurrenter på nettet, og se hvordan de tager sig ud grafisk. Når man har fået nogle inputs og dannet sig nogle tanker, så vil det ofte blive billigere og nemmere at få lavet sit eget design, da man så kan overlevere sine tanker og idéer til en grafisk designer.