I dag er langt de fleste virksomheder og organisationer pålagt en længere række af forretningskristiske punkter på dagsordenen. I mange tilfælde er der tale om et øget fokus på omstillingsparathed, konkurrencedygtighed, effektive arbejdsprocesser og understøttende virksomhedskultur.
Ikke to virksomheder er her ens, hvorfor der ikke nødvendigvis findes en såkaldt ”gylden vej”. Men når det kommer til at forbedre organisationen socialt og dermed kulturen, er softwareløsninger og maskiner alene ikke nok at ændre dette.
Sociale og kulturelle ændringer kræver mennesker
Der findes mange fordele ved at arbejde aktivt med ens virksomhedskultur og sociale lag i virksomhed. På et abstrakt plan kan en virksomhed ses som en form for levende organisme, der omfatter alle virksomhedens:
- Interne afdelinger
- Regler
- Normer
- Værdier
- Sociale relationer
- Traditioner
- Og mere
For langt de fleste virksomheder udgør medarbejderne deres vigtigste aktiv. Mange systemer, processer og maskiner kan ikke betjene sig selv og kræver menneskelig dømmekraft og handlen. Ligeledes genereres nyt viden på basis af de interne processer og arbejdsrelationer, der er mellem medarbejderne i afdelingen og på tværs af afdelingerne.
Godt samarbejde forudsætter succes
Det er langt de færreste, som kan bære flere tunge eller mange arbejdsopgaver på sine skuldre. Det er i virkelig få tilfælde, hvis ikke helt umuligt, at én enkel person fuldfører og bære en hele corporate strategi alene selv.
Dette sker typisk i samarbejde med andre.
Men samarbejde er ikke blot samarbejde. Det har nemlig mange nuancer og forskellige kvaliteter afhængigt af personer som har indgået denne. Et godt samarbejde er typisk kendetegnet gode sociale relationer, klar kommunikation og ansvar. Dette medfører til at opgaverne bliver udført med højere kvalitet, mere effektivt og dermed med en større positiv påvirkning på bundlinjen.
På den anden side, er et dårligt samarbejde typisk kendetegnet for at have det omvendte. Dårlig kommunikation blandt medarbejderne, frakastet ansvar, mistillid og arbejde af ringere kvalitet eller helt manglende, hvilket medvirker til røde tal på bundlinjen.
Events, et virkefuldt middel
I mange virksomheder kræver ændringer i menneskelig adfærd oftest en diktering fra personer med autoritet. Der findes et par forskellige metoder, som de ansvarlige kan gøre brug af lige fra regler, interne politikker til corporate events.
Sidstnævnte kan her være en oplagt løsning til virksomheder, organisationer og koncerner, der ønsker at forbedre sammenholdet og styrke organisationskulturen. Gode begivenheder og events kan nemlig have en stærk påvirkning på medarbejderne, hvilket kan gavne det social fundament i organisationen og dermed også bundlinjen.
Der findes dog mange muligheder, når det kommer til eventbureau løsninger, hvorfor det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I ønsker/har brug for. Nogle eventbureauer kan eksempelvis hjælpe jer med alt det praktiske fra a-z, hvorimod andre er mere begrænset. Derfor kan research altid svare sig, når det kommer til at finde den rette løsning.
Recent Comments