Den digitale marketing giver mulighed for små virksomheder

CpbCph  > Tanker >  Den digitale marketing giver mulighed for små virksomheder
0 Comments

Går man blot 15 år tilbage, så var det både sværere og dyrere for små virksomheder at markedsføre sig bredt. I dag er det hele blevet nemmere, da tilgangen af de digitale medier har gjort det nemmere. Skulle man lave bred marketing førhen, så var det normalt med radio og TV-reklamer, da man havde muligheden for at ramme ind i danskernes hverdag. Dette er både omkostningsfuldt og ikke særlig segmenteret. Men hvordan kan man så gøre det i dag? Vi kommer her med en lille guide til, hvordan du kan markedsføre din virksomhed billigere og mere skarpt. Vi tager udgangspunkt i Qualitee, som er en case vi har arbejdet med.

Opsæt din webshop rigtigt

En af de ting, som der er mange der glemmer, er faktisk at man får opsat sin webshop korrekt. Det er en helt almen fejl, at man blot begynder at købe trafik ind til sin side. Vælger man at gøre det sådan, så satser man mere på held end noget andet, hvilket ikke er den korrekte tilgang. Bruger man Facebook ads, så skal man opsætte sine forskellige tracking pixels. Disse er små billeder, som kan sende information tilbage til Facebook, sådan at Facebook ved, hvad de kunder har foretaget sig på siden. Grunden til at man gør dette er, at Facebook kan være med til at sende de specifikke kunder ind på siden.

Det betyder at Facebook har en algoritme, som kan være med til at optimere mod bestemte typer af kunder, men også mod bestemte typer af hændelser. Lad os f.eks. antage at der opsættes en pixel, som skyder hver gang en kunde er kommet til checkout. Så kommer Facebook til at se disse kunder og tillægge dem en værdi. Hvis du gerne vil optimere mod dette, så kommer Facebook til at finde kunder, som er mere tilbøjelige til at foretage denne specifikke hændelse. I Qualitee, som sælger t-shirts, har man opsat en pixel, som skyder mod kunder, der faktisk kommer til checkout. Grunden til at man ikke lige umiddelbart tager betalende kunder er, at jo mere data man har, desto nemmere bliver det for Facebook at finde lignende kunder. Til at begynde med at det sværest at finde kunder, som faktisk køber sine varer med det samme. Derfor har man valgt denne løsning.

Hvorfor er Facebook marketing så stærkt for Qualitee?

Når man har en forretning som sælger t-shirts, så er Facebook ekstremt godt til, at man kan finde en meget snæver målgruppe og ramme dem, hvor de bruger en masse tid. Tænk på hvor mange timer man bruger på Facebook hver dag, og hvor meget information man egentlig har givet til dem. Derfor kan man for få penge, komme til at ramme meget bredt og godt på Facebook i dag.