Automatisering af arbejdsgange er god forretning

0 Comments

Det er jo bare lige… Det er på min mandags to do… De sætninger kender vi alle sammen alt for godt. Men hvad er effekten hvis man tager alle de ting ud af ligningen? Fra en ok forretning der løb fint rundt, har virksomheden Matchrace 3-doblet omsætningen pr. medarbejder.

Matchrace Aps blev stiftet som et samarbejde imellem 3 virksomheder som alle leverede det samme produkt, men i hver sin landsdel. Teambuilding og medarbejderevents til søs i kapsejladsbåde. Alle havde folk til at sælge, markedsføre sig og afvikle arrangementerne.

Men hvad sker der hvis man tager de bedste på hver post og stå for 3 gange så meget arbejde. Det var eksperimentet. Den bedste sælger, den bedste til marketing og den bedste til at planlægge events. Det tog lidt tid at omstille sig, men nu høster man effekterne.

Automatisering af alt det kedelige

Når man automatiserer handler det både om den reelle besparelse i tid. Men det handler også om den usynlige spiltid ved at gå til og fra opgaver. Sidste ting er motivation. Mange af de medarbejdere som er allermest proaktive gider ikke ensartet arbejde, som til tider kan virke meningsløst.

Moderne systemer kan snakke sammen. Hvis ikke direkte, så via integrationsmotorer som eksempelvis Zapier. Bruger man et projektstyringsværktøj som Podio findes Globoflow som er deres eget værktøj til automatiseringer. På den måde kan man sikre at data er opdateret.

Når først man går ned af den vej og får identificeret sine tidsrøvere, bliver der mere plads til kreative tanker og tid til ens kerneopgave. Og det kan ses på bundlinjen.

Pas på at blive for stringent

Alle fordele kommer med en ulempe. Ofte når man sætter ting i system og processer, lukker det lidt ned for kreativiteten og fleksibiliteten i forhold til kunderne. Sådan må det aldrig blive. Men hvis du er klar i mæglet kan det ofte blive set som en fordel af kunderne. Vi har denne service – den er vi verdensmestre til. Det kan du købe. Men du vil måske hellere købe noget vi ikke er verdensmestre til? Nej vel.

Det handler alt sammen om budskabet. Og hvis dine processer kører og du ved hvad du vil sælge, bliver du ofte også meget bedre til at formidle budskabet. Det gør din annoncering skarpere, din leadgenerering mere effektiv, giver dig højere hitrate i salget. Og mon ikke du også leverer et mere professionelt produkt.