Tænk kreativt i din markedsføring, brug emballage der skiller sig ud

CpbCph  > Tanker >  Tænk kreativt i din markedsføring, brug emballage der skiller sig ud
0 Comments

Tænk kreativt i din markedsføring, brug emballage der skiller sig ud

Som virksomhedsejer gælder det om at fange forbrugernes opmærksomhed. Uanset om man har et knaldgodt produkt skal folk få øje på det på hylden i butikken eller inde på webshoppen, for at de får den idé at købe det. Tænk derfor kreativt og benyt en emballage til dine produkter, der skiller sig ud fra konkurrenternes. Undersøgelser peger på pakkedesign som et af de mest pålidelige værktøjer til markedsføring af en vare.

Vælg en flot og sjov indpakning

Lidt over 80% af alle købsbeslutninger træffes foran hylden i selve butikken, og i en undersøgelse svarede lige knap halvdelen af de adspurgte forbrugerne, at varens indpakning har en betydning for deres valg. Nå en stor del af forbrugerens købsbeslutning træffes ud fra emballagen er altså et sted, som godt kan fortjene noget opmærksomhed. For selvom emballagen selvfølgelig er til for at beskytte varen og gøre den håndterbar, så kan det vigtigste formål også siges at være at vække den potentielle købers opmærksomhed. Købsbeslutningen træffes på sekunder i mange tilfælde og det stiller store krav til såvel emballagen som dens indhold. Man kan naturligvis gå efter en emballage, der slet og ret springer i øjnene, fordi den har en skrigende farve eller et opsigtsvækkende motiv eller lignende. Et særligt twist til udformningen af en ellers velkendt type emballage er en anden mulighed.  Om man går efter en konservativ, en farverig, måske en mere afslappet eller søger en humoristisk indpakning af sit produkt må afhænge af, til hvilket kundesegment man søger at ramme. Der er forskning, som viser, at den bedste emballage på en gang repræsenterer varemærkets værdier og viser at produktet forbedrer en oplevelse. Desuden skulle en indpakning, der er let at åbne, bruge og bortskaffe, have en positiv indflydelse på forbrugerens syn på produktet.

… Eller markér dig som miljøvenlig

Du kan også gå en anden vej end den rent visuelt opsigtsvækkende emballage til dit produkt. Næsten halvdelen af forbrugerne mener, at miljøvenlig emballage har en afgørende betydning for deres køb. Det er derfor nærliggende at gå efter den type emballage. Plastik har et noget dårligere image end pap og papir, selvom pap og papir udgør over en halv million tons affald årligt. Det kan hænge sammen med den megen fokus, der har været på fænomener som mikroplast i naturen og plastik søer i de store verdenshave. Der findes forhandlere af emballage, der fokuserer netop på bæredygtighed og klimaansvarlig adfærd. Hvad det helt præcis vil sige at en type emballage er miljøvenlig findes der ikke en klar definition på. Men det handler om bæredygtighed, hvor meget CO2, der udledes under produktionen og hvor let materialerne nedbrydes, hvis de ender i naturen. Meget pap og papir genanvendes i fremstillingen af ny emballage og på den måde undgår man også, at der skal fældes så mange nye træer. Her kan man også se på, om emballagen er FSC-mærket. FCS er en international mærkningsordning, der er non-profit. Du finder deres mærke på emballage fremstillet af træ, som er fremstillet på en måde, så der ikke drives rovdrift på naturen – eller på de mennesker, der arbejder med at fælde træerne og vedligeholde skovene. Du kan simpelthen gøre fokus på miljø og bæredygtighed til en del af dit brand, blandt andet gennem valg af den rette miljøvenlige emballage. Og efter som emballage udgør en stor del af verdens affaldsproblem kan man som virksomhedsejer udstråle ansvarlighed i forhold til miljø og klima – samtidig med at man kan sove bedre om natten i forvisning om, at man gør verden til et bedre sted for fremtidige generationer.