Branding er den sværeste disciplin – Investér langsigtet!

0 Comments

Skabelsen af et brand er faktisk virkelig kort og let. Du skal “bare” finde på et navn, et produkt og en historie, så er du kørende. Den store udfordring ligger i at skabe kendskab til brandet og gøre brandet så stærkt, at kunderne kommer tilbage pga. dit navn og fordi de ved hvad du står for. Termet branding er generelt meget diffust, da begrebet omhandler én enkelt ting, men med mange forskellige måder at gøre det på. For at få skabt et velkendt brand, så er man også nødt til at spille på mange tangenter og kender de forskellige teorier og metoder.

Sådan kommer du i gang med branding

For at skabe kendskab og helhed igennem sit brand, så skal man også vide hvordan branding fungerer. Der er mange forskellige strategier inden for både marketing og kommunikation, samt der kan være store forskelle på hvordan man opsætter sine unikke punkter, også kaldet “Unique Selling Points (USP). For at komme i gang, så skal du have konkretiseret en mission for branden og få nedskrevet og kommunikeret de værdier, som står brandet nærmest. Det kan være, at du har lavet dit brand for at støtte husdyr, der mangler nye hjem eller du gerne vil gøre planeten mere grøn og bæredygtig. 

Uanset hvilken mission din virksomhed har, så er det vigtigt at finde et standpunkt. Dette standpunkt skal være den røde tråd igennem al marketing, produkt og kommunikation, som du laver. For at skabe et stærkt brand, så må du aldrig afvige for denne mission og alt hvad du gør, er fordi det hjælper din mission. 

Hold dig opdateret på teorier og hvordan du bruger dem

Der findes mange forskellige teorier om hvordan man får fat i ens målgruppe og hvordan man bedst kommunikerer til dem. Hvis ens målgruppe er +40 år, så kan det f.eks. være meget givende at lave kampagner, som fokusere på nostalgi og retro. Det vil vække minder hos folk, hvilket skaber empati og en større tilbøjelighed til at købe hos dig. På https://www.howbranding.works/ går de igennem en masse forskellige, praktiske metoder, som alle er baseret på videnskab og teorier. Der er således mange forskellige faktorer, som undervejs kan påvirke udfaldet, men retningen, som du tager, vil være vigtig i forhold til markedsføringen. Uanset hvilken retning du går, så husk, hvis du er i tvivl, så kig tilbage på hvorfor du egentlig har startet brandet i første omgang, aka din mission.