Der er ingen skam i at have et par ekstra kilo på sidebenene. Det er endelig begyndt at blive en folkebevægelse, at vi skal være mere positive omkring forskellige kropstyper. Vi bruger mindre negative ord omkring kroppe, der ikke ligner idealkroppen. Og der er kommet langt mere opmærksomhed på det, som man kalder body-positivity. Alligevel er der nogle ting omkring vores udseende, som vi ikke altid har så nemt ved at rumme. Så selvom det ikke skal være presset efter at være perfekt, der skal få os til at ændre vores krop med diverse indgreb, er det ikke så skidt, at vi har muligheden for at finjustere kroppen.
Skønhedsbranchen står stærkere end nogensinde før. For med denne bevægelse omkring body-positivity har man fjernet en stor del af skammen ved at få foretaget indgreb. Tidligere var det en bestemt ”dullet” type, som fik lavet og justeret sit udseende. I dag er der en langt større rummelighed, som er til branchen fordel. For nu kan man åbent reklamere om diverse behandlinger, uden at det virker udskammende.
Fedtfrysning for alle
En af de behandlingsformer, som vi ser mere og mere brugt, er fedtfrysning. Fedtfrysning er en teknik, hvor man permanent fjerner fedtcellerne ved at fryse dem. Det er altså en måde, hvorpå man kan tabe nogle centimeter uden at skulle svede dem af. Men netop fordi der er kommet fokus på, at årsagen til overvægt kan være utrolig individuel og personlig, dømmer vi ikke mennesker lige så hårdt. Derfor er der flere og flere, som tør få lavet en fedtfrysning. De samme personer er ikke bange for at dele, at det netop er ved fedtfrysning, at de har tabt sig. Vi bevæger os endelig i en retning, hvor vi bryder med tabuer og udskammer mindre.
Skønhedsbranchen boomer
Netop fordi tabuer bliver brudt, og der er fokus på den individuelle lykke, er der langt flere der får foretaget en fedtfrysning. Dette er med til, at skønhedsbranchen boomer. Først og fremmest fordi en det kræver mere end én fedtfrysning, hvis man vil se resultater. Og derudover gør denne aftabuisering, at branchen kan tillade sig at reklamere for en fedtfrysning, uden at der implicit ligger en udskamning af overvægt. Dette gælder ikke alene fedtfrysning, men alverdens forskellige indgreb. Det betyder også, at de forskellige skønhedsklinikker kan ansætte væsentlig flere medarbejdere og udvide deres forretning. Dette skyldes blandt andet den folkebevægelse som body-positivity er. Man skal altså, som indehaver af en virksomhed i skønhedsbranchen, ikke undervurdere, hvor stor markedsføring der ligger i inklusion. Når kunder føler sig rummet og inkluderet, er de i stand til at sige ja tak til de tilbud, der kommer fra diverse klinikker uden at føle skam.
Recent Comments